Најстарији суграђани, који углавном живе сами, последњих месеци све су чешћа мета добро обучених и вештих трговаца, који им уваљују разне производе по нереалним ценама.
Из Националне организације потрошача Србије (НОПС) упозоравају да такви трговци пензионерима у највећем броју случајева нуде јастуке и постељине са наводно лековитим својствима, који коштају и преко 100.000 динара, па чак и кинеске шерпе, за које треба да искеширају 70. 000 динара!
Наиме, стара пракса је да такви трговци пикирају управо оне грађане који живе сами, распитују се по крају и у огромном броју случајева само бану на врата.
Циљ им је да старијима увале скуп производ, док млађи чланови породице превареног пензионера за ту превару сазнају када је већ касно и када не могу да раскину уговор.
Раскид уговора
Једна од насамарених пензионерки, чија се породица пожалила удружењу, била је осамдесетшестогодишња бака из околине Зајечара с месечним примањима од око 17.000 динара.
Како је њена породица навела, на врата су јој дошли трговци, који су јој нудили да купи простирку и јастук с магнетима у вредности од око 107.000 динара и ове производе би наводно требало да отплаћује наредна 24 месеца.
Она је, поведена тиме да је простирка добра за здравље, потписала уговор о куповини (ван пословних просторија) без икаквих докумената. Њој се отад сваког месеца с рачуна скида око 4.500 динара. Чланови породице покушавају да сазнају детаље ове трансакције и уз помоћ инспекције настоје да раскину уговор.
Такође, из НОПС наводе да је међу примерима било и куповине усисивача за чак 70.000 динара, посуђа од наводно нерђајућег челика, а да је заправо реч о јефтиним кинеским копијама. Истичу да оно што је свим случајевима заједничко јесте то да старим грађанима упорни и вешти продавци представе примаљиву понуду, отплату робе на што више рата и различите поклоне као мамац за купце.

Случајеви су, дакле, слични, модел продаје идентичан, плаћање поузећем, курир који не чека да купац провери садржај пакета и телефон који је недоступан или се на њега нико не јавља, макар 14 дана, колико је рок да се предомислите о куповини. Ту су и проблеми пензионера којима се рате узимају с рачуна, па не постоји начин да прекину овај уговорни однос.
Долазак у стан
Младен Алфировић, правник у Националној организацији потрошача Србије, каже за Курир да је последњих месеци знатно повећан број преварених најстаријих суграђана који су били на мети насртљивих трговаца.
– Они имају неколико начина како да дођу до пензионера, када пикирају особу, долазе или до врата, или с њима контактирају телефоном. Међутим, непосредни контакт када се појаве на вратима и дођу у стан је гори јер вас они тада својом причом убеде, лакше вам потуре уговор, обману их и испуне циљ.
Разговор преко телефона и позива на разне презентације је другачији јер тада особа ипак има времена да рационално размисли – наводи Алфировић и додаје:

Савети за потрошаче
• Трговцу тражите документа и податке о фирми с матичним бројем
• Размислите да ли вам је такав производ уопште потребан
• Обавестите и ангажујте млађе чланове породице
• Имајте на уму да имате 14 дана рок да одустанете од куповине
– Они нуде разне производе с нереалним ценама, врло често се продају неки производи који наводно поспешују лечење болести, а да заправо нема никаквих званичних медицинских доказа за то. Такве производе најчешће уваљују овој групи грађана јер се они најлакше могу упецати.
Он даје савете свим грађанима да од трговца обавезно траже податке о фирми с матичним бројем, ПИБ-ом.
Производи које најчешће нуде пензионерима:
• прекривачи
• масажери
• уређаји за чишћење
– Треба да знају да ли им је уопште потребан тај производ који им нуде, да, уколико су сами, обавезно контактирају с неким млађим чланом породице, који ће им помоћи да провере трговца и да им објасне како функционише куповина. Јако је битно да знају да по закону од куповине могу да одустану после две недеље, јер трговци тај податак вешто прикривају – истиче Алфировић.
Извор: Курир.рс/ А. К.